اعلام علنی طرح ترکیه برای دخالت نظامی در سوریه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (23 اردیبهشت 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد کشورش در تدارک انجام عملیات نظامی در خاک سوریه است.

رجب طیب اردوغان گفت این عملیات نظامی با هدف «پاکسازی» مناطق تحت اشغال تروریست‌های داعش خاک سوریه انجام می شود. 

اردوغان روز پنج‌شنبه در آنکارا گفت: «به دلیل مشکلات در شهر کیلیس، ما در حال انجام تمامی تدارکات لازم برای پاکسازی آن سوی مرز هستیم.»

اردوغان درخصوص پشتیبانی هم‌پیمانان ترکیه از این کشور ابراز نارضایتی کرد و افزود: «همینجا اعلام می‌کنم اگر لازم شود خودمان به تنهایی اقدامات ضروری را انجام می‌دهیم و تردیدی در این باره نخواهیم داشت.»

وی خاطر نشان کرد حملات به شهر کیلیس مساله‌ای است که میزان صداقت ائتلاف تحت هدایت امریکا در مبارزه با این تهدید را نشان می‌دهد.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: «به صداقت کشورهایی که اصابت خمپاره به شهر ما را همانند اصابت خمپاره به مسکو، لندن، بروکسل، واشنگتن، پاریس یا برلین نمی‌دانند، باور نداریم.»

آنکارا با بهانه قرار دادن حملات خمپاره‌ای داعش به شهر کیلیس، خاک سوریه را گلوله باران و نیروهایش را به داخل این کشور آشوب‌زده اعزام کرده است. 

توپخانه‌های ارتش ترکیه در حال شلیک توپ به سوی سوریه (تصویر آرشیوی)

ارتش ترکیه در حمله به مواضع تروریست‌هایی که کیلیس را هدف قرار می‌دهند از توپخانه، موشک‌های قابل هدایت و خمپاره برای استفاده می‌کند.

نشریه وال استریت ژورنال روز سه شنبه به نقل از مقام‌های امریکایی نوشت نیروهای ویژه ترکیه در عملیاتی غیرمعمول به داعش در سوریه حمله کردند.

مقام‌های امریکایی مدعی شدند گروه کوچکی از نیروهای ویژه ترکیه روز شنبه وارد سوریه شدند تا موقعیت خمپاره‌اندازهای داعش را شناسایی کنند تا هدف‌گیری آنها به نحو کارآمدتری انجام گیرد.

به گفته این مقام‌ها، این عملیات بخشی از تلاش‌های ارتش ترکیه برای عقب راندن داعش به فاصله حدودا 100 کیلومتری از مرزهای خود بوده است.

گزارش روزنامه «ینی شفق» ترکیه نیز حاکی از آن است که عملیات روز شنبه نیروهای ویژه ارتش با هدف بیرون راندن داعش از جرابلس و ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه صورت گرفته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku