News   /   اروپا

حمایت شهردار مسلمان لندن از کلینتون در انتخابات امریکا

صادق خان شهردار مسلمان لندن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

صادق خان شهردار مسلمان لندن، پایتخت انگلیس، می‌گوید در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری امریکا از هیلاری کلینتون در برابر دونالد ترامپ حمایت خواهد کرد.

خان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت وی در برابر حزب محافظه کار انگلیس که «رویه‌ای مانند دونالد ترامپ» داشت، در انتخابات 5 می (16 اردیبهشت) شهرداری‌ها در لندن به پیروزی رسیده است.

وی گفت: «فکر می‌کنم عملکردی که ما نشان دادیم، درسی برای هیلاری و دیگران در امریکا (برای پیروزی در انتخابات) باشد...»

صادق خان که پسر یک راننده اتوبوس پاکستانی است، در انتخابات شهرداری‌ها بر زاک گلداسمیت رقیب محافظه کار خود غلبه کرد و شهردار لندن لقب گرفت. پیروزی خان در این انتخابات به تیتر اول رسانه‌‎های بین المللی تبدیل شد، پیروزی که سیاست‌های نژادی و مذهبی محافظه کاران را زیر سوال برد.

زاک متهم است که در فعالیت‌های انتخاباتی‌اش با اتخاذ سیاست‌هایی تلاش کرده است تا خان را به گروه‌های افراطی ارتباط دهد.

اولین شهردار مسلمان لندن گفته است وی قصد دارد با سفر به امریکا با بیل د بلزیو شهردار نیویورک دیدار کند. وی همچنین قرار است با شهرداران شیکاگو و استین دیدار و درباره موضوعاتی چون مسکن، آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی گفتگو و تبادل نظر کند.

دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون نامزدهای جمهوری خواه و دموکرات انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

اگرچه خان گفت «ممکن است منطقی باشد تا پیش از ژانویه به امریکا سفر کند» زیرا سیاست‌های ضد اسلامی ترامپ تهدیدی علیه مسلمانان است و امکان دارد بر این اساس وی مانع از ورود مسلمانان به خاک امریکا شود.

وی همچنین پیشنهاد ترامپ درباره اعمال معافیت برای ورود وی به امریکا را مضحک خواند و گفت این نامزد جمهوری خواه و مشاورانش از اسلام «بی اطلاع» هستند.

خان افزود: «ایده معافیت قائل شدن برای من به خاطر اینکه من شهردار لندن هستم، نشان می‌دهد که آنها چه درک اندکی از این موضوع دارند.»

ترامپ در فعالیت‌های انتخاباتی‌اش بارها اظهاراتی تند علیه اقلیت‌ها به ویژه مسلمانان مطرح کرده است. وی همچنین خواستار ممنوعیت کامل ورود مسلمانان به خاک امریکا و اخراج مهاجران مکزیکی از آن کشور شده است.

این در حالی است که مسلمانان و گروه‌های حامی حقوق بشر و همچنین رقبای وی در حزب دموکرات اظهارات ترامپ علیه اقلیت‌ها را غیرسازنده و برخلاف ارزش‌های امریکایی عنوان کرده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku