News   /   آسيا

چین: اجازه وقوع جنگ و ناآرامی را در شبه جزیره کره نخواهیم داد

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در حال سخنرانی در کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا (عکس: خبرگزاری فرانسه)

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین هشدار داد پکن اجازه وقوع ناآرامی و جنگ را در شبه جزیره کره نخواهد داد.

رئیس جمهور چین روز پنجشنبه (9 شهریور) در نشستی با تعدادی از وزیران خارجه کشورهای آسیایی افزود به راه افتادن جنگ و ناآرامی به نفع هیچکس نخواهد بود.

تصمیم کره شمالی به توسعۀ توانایی تسلیحات هسته‌ای که بر خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل است، خشم چین را برانگیخته و موجب ناآرامی‌ در منطقه شده است.

شی در جریان سخنرانی خود در کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا گفت: «به عنوان یکی از همسایگان نزدیک شبه جزیره کره، اجازه وقوع جنگ و یا ناآرامی را در این منطقه نخواهیم داد. این وضعیت به نفع هیچکس نخواهد بود.»

رئیس جمهور چین در حال دست دادن با مهمانان پس از سخنرانی در مراسم افتتاحیه کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

چین تنها متحد اصلی کره شمالی است، اما با توسعۀ تسلیحات هسته‌ای این کشور مخالف است. پکن همچنین از تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه کره شمالی که ماه گذشته اعمال شد، قویاً حمایت کرد.

در حال حاضر حدود 30 هزار نیروی امریکایی در کره جنوبی مستقر هستند. روابط دو کره پس از جنگی سه ساله که از 1950 تا 1953 ادامه داشت، همچنان پرتنش است و دو کشور به لحاظ حقوقی در وضعیت جنگ هستند. تنش‌ها بعد از چهارمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در دی ماه 94 و آغاز رزمایش مشترک واشنگتن و سئول شدیدتر شده است.

 شی همچنین گفت چین از صلح و ثبات در دریای جنوبی چین حمایت و در عین حال بر حاکمیت و حقوق خود در این منطقه تاکید دارد.

چین همچنین مدعی است سراسر دریای جنوبی چین دارای ذخائر غنی نفت و گاز هست. برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز ادعای مالکیت بخشهایی از این دریا را دارند. هرساله حدود 5 تریلیارد دلار محموله تجاری از طریق این دریا ترانزیت می شود.

مقام‌های چینی می گویند امریکا تحت عنوان «آزادی ناوبری» و با حضور کشتی‌ها و هواپیماهای خود در آب های جنوبی و شرق چین، به سمت نظامیگری پیش می رود و ثبات در منطقه را به مخاطره می‌افکند.

28 کشور از جمله روسیه و تعدادی از کشورهای آسیای مرکزی و خاورمیانه از اعضای کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا هستند. امریکا و ژاپن نیز از جمله 8 ناظر این کنفرانس هستند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku