News   /   آمريکا

اوباما: امریکا در حال آماده سازی خود علیه کره شمالی است

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا می گوید این کشور در حال آماده سازی خود علیه کره شمالی است.

اوباما در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس که روز سه شنبه پخش شد کره شمالی را کشوری «غیر قابل پیش بینی» توصیف کرد و همچنین از استقرار سیستم  موشکی و ایجاد «سپری برای مقابله با تهدیدات» پیونگ یانگ خبر داد.

رئیس جمهور امریکا گفت :«یکی از چیزهایی که ما انجام داده‌ایم صرف زمان بسیار بیشتری برای استقرار سیستم‌های توسعه موشکی‌مان بوده است.»

وی افزود: «همچنان که سعی در حل مشکل زمینه‌ایِ توسعه هسته‌ای کره شمالی می کنیم، سپری را ایجاد کرده‌ایم که می‌تواند دستکم مانع تهدیدات نسبتا سطح پایینی که آنها (کره شمالی) در حال حاضر ایجاد کرده‌اند شود.»

تصویر نیروهای کره جنوبی در رزمایش مشترک با امریکا در بندر پوهانگ؛ دوشنبه 17 اسفند 1395

اقدامات تحریک آمیز امریکا

امریکا طی ماه‌های اخیر در اقدامی تحریک آمیز با برگزاری رزمایش‌های مشترک در منطقه، مقامات کره شمالی را نگران کرده است.

در نیمه اسفند 1394 رزمایش‌های مشترک امریکا و کره جنوبی با شرکت 17 هزار نیروی امریکایی و بیش از 300 هزار نیرو از کره جنوبی برگزارشد.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در توجیه این رزمایش گفته بود: «ما این تهدیدها را جدی گرفته و دوباره از پیونگ‌یانگ می‌خواهیم از لفاظی‌ها و رفتار تحریک‌آمیز و همچنین تهدید بپرهیزد.»

آزمایش پرتاب موشک بالستیک از زیردریایی کره شمالی (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

واکنش کره شمالی

کره شمالی نیز حدود 10 روز بعد در واکنش به این رزمایش یک فروند موشک بالستیک را به دریای ژاپن پرتاب کرد.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هم به ارتش این کشور دستور داد برای پرتاب چند موشک بالستیک و آزمایش انفجار کلاهک هسته‌ای در «مدت زمانی کوتاه» آماده شوند.

با این حال، ری سو یونگ، وزیر خارجه کره شمالی 4 اردیبهشت 1395 اعلام کرد این کشور حاضر است در صورت تعلیق رزمایش‌های نظامی امریکا و کره جنوبی از آزمایش‌های اتمی دست بکشد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات امریکا باعث شد پیونگ‌یانگ به سلاح‌های اتمی روی بیاورد، خاطر نشان کرد توقف رزمایش‌های مشترک واشنگتن و سئول ممکن است مسیر را برای گفتگو و کاهش تنش‌ها هموار کند.

دولت پیونگ‌یانگ در سال 2005 خود را قدرتی هسته‌ای اعلام کرد و در سال‌های 2006، 2009، 2013 و 2016  چهار آزمایش تسلیحات هسته‌ای انجام داد.

کره شمالی برنامه هسته‌ای و موشکی خود را مانعی در برابر «توطئه‌های امریکا و متحدانش برای براندازی» پیونگ‌یانگ می‌داند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku