News   /   آسيا

شورای امنیت: محکومیت آزمایش موشکی کره شمالی؛ هشدار درباره افزایش تحریم‌ها

تصویری آرشیوی از نشست شورای امنیت سازمان ملل

شورای امنیت سازمان ملل آزمایش موشکی ناموفق کره شمالی را محکوم کرده و هشدار داده است که اقدامات تنبیهی بیشتری علیه پیونگ یانگ اتخاذ خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل که 15 عضو دارد، روز جمعه با انتشار بیانیه ای آزمایش موشکی اخیر کره شمالی را «به شدت محکوم کرده» و این اقدام را «نقض آشکار» قطعنامه های سازمان ملل خوانده است.

در این بیانیه همچنین خاطر نشان شده است که شورای امنیت شرایط کره شمالی را به دقت تحت نظر خواهد گرفت و آماده است تا اقدامات تنبیهی بیشتری علیه پیونگ یانگ اعمال کند.

امریکا و کره جنوبی روز جمعه اعلام کردند پیونگ یانگ آزمایش موشکی ناموفقی انجام داده است؛ به نظر می آید کره شمالی در تلاش برای آزمایش یک موشک میان برد بوده که در این مسیر ناکام مانده است.

این بیانیه در حالی صادر شده است که پیونگ یانگ روز جمعه در سالروز تولد کیم ایل سانگ بنیانگذار کره شمالی موشک بالستیک میان برد «موسادان» را آزمایش کرد، اما بر اساس منابع اطلاعاتی، دو موشک پس از پرتاب از صفحه رادار ناپدید شده‌اند.

این در حالی است که مقامات کره شمالی هنوز درباره این موضوع اظهار نظری نکرده اند.

تصویر آرشیوی از آزمایش موشکی کره شمالی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

به ادعای کره شمالی، این کشور در ماه‌های اخیر دستاوردهای زیادی در زمینه صنایع موشکی داشته است که می‌توان به ساخت کلاهک هسته‌ای مینیاتوری، آزمایش موشک قاره پیما و ساخت موتور موشک که با سوخت جامد کار می‌کند، اشاره کرد.

شورای امنیت سازمان ملل ماه گذشته به اتفاق آرا قطعنامه پیشنهادی امریکا و چین علیه کره شمالی را تصویب کرد که به موجب آن، تمامی کالاهایی که از کره شمالی صادر و یا وارد این کشور می‌شوند، باید بازرسی شوند.

همچنین این قطعنامه شماری از شرکت‌ها و اتباع کره شمالی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. این قطعنامه در واکنش به آزمایش هسته‌ای کره شمالی و پرتاب موشک بالستیک در زمستان، تصویب شد.

کره شمالی از سال 2006 به دلیل انجام 4 آزمایش هسته‌ای و پرتاب چندین موشک از سوی سازمان ملل مشمول تحریم‌هایی بین المللی شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku