عفو بین الملل بار دیگر قطر را به سوء استفاده از مهاجران متهم کرد

تصویر آرشیوی از کارگران مهاجر حین ساخت ورزشگاه های میزبان رقابت های جام جهانی 2022 در قطر

سازمان عفو بین الملل بار دیگر قطر و فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) را به بی تفاوتی نسبت به سوء استفاده از کارگران مهاجری که در کار ساخت ورزشگاه های جام جهانی 2022 مشارکت می کنند، متهم کرد.

این سازمان در گزارشی که روز چهارشنبه (11 فروردین) منتشر کرد گفت، تا کنون تقریباً 200 پیمانکار مهاجر که به کار ساخت یا نوسازی ورزشگاه بین المللی خلیفه در دوحه و مجموعه ورزشی (Aspire Zone) در اطراف آن می پردازند، موارد متعددی از سوء استفاده های حقوق بشری را گزارش داده اند.

یکی از کارگران نیز در این خصوص گفت: «گویی در زندان به سر می برم. کارمان بسیار سخت است. ساعت های طولانی را زیر آفتاب داغ کار می کنیم. زمانی که کمی پس از ورودم به قطر نخستین بار نسبت به اوضاع شکایت کردم، کارفرما گفت، اگر شکایت کنی باید منتظر عواقبش هم باشی. اگر می خواهی در قطر کار کنی باید ساکت بمانی و به کارت ادامه دهی. هم اکنون هم مجبورم در قطر بمانم و به کارم ادامه دهم.»

سایر کارگران نیز از اقامت در مکان های کثیف با وجود پرداخت هزینه های گزاف به عنوان اجاره بها شکایت داشتند و نسبت به پرداخت نامنظم دستمزد و ضبط گذرنامه هایشان معترض بودند.

این در حالی است که ضبط گذرنامه و خودداری از پرداخت دستمزد در قطر غیرقانونی است.

گزارش عفو بین الملل در پایان از قطر و فیفا به علت ناکامی در مقابله با موارد متعدد سوء استفاده از کارگران مهاجر انتقاد می کند. 

سَلیل شِتی، دبیر کل سازمان عفو بین الملل نیز در این خصوص گفت: «سوء استفاده از کارگران مهاجر لکه ننگی برای جهان فوتبال است. در حالی که برای بازیکنان و هوادران آنها، ورزشگاه های محل برگزاری رقابت های جام جهانی مکان هایی رویایی هستند، این ورزشگاه ها برای کارگران مهاجر به کابوسی وحشتناک می ماند.»

یکی از ورزشگاه های در حال ساخت دوحه که میزبان رقابت های جام جهانی 2022 است 

از زمان انتخاب قطر به عنوان میزبان رقابت های جام جهانی فوتبال 2022 که در سال 2010 صورت گرفت، این کشور تا کنون میلیاردها دلار را صرف نوسازی یا ساخت اماکن عمومی مختلف از جمله فرودگاه ها، بندرگاه ها و سیستم راه آهن خود کرده است.

قطر برای پیشبرد این هدف صدها هزار کارگر مهاجر را به کار گرفته است. 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku