خواستۀ عفو بین الملل: تحریم تسلیحاتی عربستان

خسارات به جا مانده از حملات هوایی عربستان سعودی در صنعا، پایتخت یمن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازمان عفو بین الملل خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی، که علیه یمن تجاور نظامی انجام می دهد، شده است.

این سازمان بین المللی حقوق بشری روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت مستندات محکمی جمع آوری کرده است که نشان می‌دهد عربستان با تجاوز به یمن از سال گذشته، اقدام به نقض حقوق بشر کرده و جنایات جنگی مرتکب شده است.

در این بیانیه آمده است: «عفو بین الملل از تمام کشورها می‌خواهد تا اطمینان حاصل کنند که هیچ کدام از طرف‌های درگیر در یمن، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، سلاح، مهمات و تجهیزات نظامی یا فناوری که در جنگ استفاده می‌شود تا پایان یافتن خشونت‌ها دریافت نمی‌کنند.»

عفو بین الملل همچنین خواستار تضمینی شد که با هرگونه «انتقال سلاح به هر کدام از طرف‌های درگیر در یمن» مطابق با قوانین حقوق بشری بین المللی برخورد شود و این سلاح‌ها در یمن مورد استفاده قرار نگیرند.

این بیانیه پیش از نشست کشورهای عضو پیمان تجارت اسلحه (اِی.تی.تی) در ژنو که امروز برگزار می‌شود، منتشر شد.  هدف این پیمان «کاهش رنج انسانی» از طریق ایجاد قوانین جهانی جدید در تجارت اسلحه است.

اِی.تی.تی فروش و انتقال تسلیحات را به هر مکانی که ممکن است در آن جا برای ارتکاب جنایات جنگی و یا نقض جدی قوانین بین‌المللی به کار گرفته شوند، منع می‌کند.

تصویری از سلاح‌های ممنوعه که عربستان برای بمباران یمن از آنها استفاده کرده است.

روز جمعه نیز بخش کنترل تسلیحات آکسفام با انتشار گزارشی، از کشورهای مختلف خواست دست از فروش میلیاردها دلار تسلیحات مرگبار به عربستان که در یمن علیه غیرنظامیان به کار گرفته می‌شوند، بردارند.

بخش کنترل تسلیحات آکسفام از فرانسه، آلمان، ایتالیا، مونته نگرو، هلند، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، انگلستان و ایالات متحدۀ امریکا به عنوان کشورهایی نام برده است که در سال 2015 میلادی بیش از 25 میلیارد دلار تسلیحات به عربستان فروخته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرده است که این نوع تسلیحات همان‌هایی هستند که عربستان سعودی و متحدانش در حال حاضر از آن‌ها در حملات هوایی و زمینی علیه یمن استفاده کرده و جنایاتی جنگی مرتکب می‌شوند که به شکل فاحشی نقض حقوق بشر است.

کشورهایی که نامشان در این گزارش به عنوان صادرکنندگان اسلحه به عربستان ذکر شده است، عضو و یا امضاءکنندۀ پیمان اِی.تی.تی هستند.

پیش از این نیز پارلمان اروپا با متهم کردن عربستان سعودی به کشتار غیر نظامیان، از اتحادیه اروپا خواسته بود تحریم های تسلیحاتی علیه رژیم ریاض وضع کند. 

عربستان سعودی از ماه مارس (فروردین) سال گذشته میلادی به بهانۀ بازگرداندن عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن به قدرت، حمله به خاک این کشور را آغاز کرد.

در پی حملات عربستان سعودی به یمن، نزدیک به 8 هزار و 400 یمنی کشته و بیش از 16 هزار تن دیگر زخمی شده‌اند. در این حملات به زیرساخت‌های این کشور فقیر عربی نیز آسیب‌های شدیدی وارد شده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku