«ترکیه پس از انفجار آنکارا به حمام خون مبدل شده است»

کمال قلیچ دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلقِ ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق به عنوان حزب اصلی مخالف دولتِ ترکیه می‌گوید پس از انفجار مرگبار آنکارا، ترکیه به حمام خون تبدیل شده است.

کمال قلیچ دار اوغلو شامگاه پنج‌شنبه (29 بهمن) در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «ما به وضعیتی رسیده‌ایم که کشور به یک حمام خون تبدیل شده است... تمام ما در عذاب هستیم. قلب من به درد آمده است، عمیقاً به درد آمده است.»

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از حزب حاکم، تصریح کرد حزب عدالت و توسعۀ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه کشور را به خوبی اداره نمی‎کند.

شامگاه چهارشنبه (28 بهمن) انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی اتوبوس‌های نظامی منجر به کشته شدن 28 سرباز و غیرنظامی و زخمی شدن بیش از 80 نفر در آنکارا، پایتخت ترکیه شد.

27 نفر از قربانیان این حملۀ تروریستی نظامی و 1 تن از آن‌ها یک خبرنگار به نام گولسِن ییلدیز بود. براساس اعلام وزارت بهداشت ترکیه هفت تن از مجروحان این انفجار هنوز در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

انفجار مرگبار در آنکارا، پایتخت ترکیه (28 بهمن 1394-عکس از خبرگزاری فرانسه)

در پی این انفجار مرگبار رئیس جمهور ترکیه برنامۀ خود را برای سفر به باکو، پایتخت آذربایجان لغو کرد. احمد داوود اغلو، نخست وزیر ترکیه نیز که قرار بود برای شرکت در نشست اتحادیه اروپا دربارۀ بحران پناهجویان عازم بروکسل، پایتخت بلژیک شود، سفر خود را لغو کرد.

چند ساعت پس از وقوع این بمب‌گذاری، جنگنده‌های ترکیه مواضع شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را در منطقۀ هفتانین در استان دهوک در اقلیم کردستانِ عراق هدف قرار دادند.

اردوغان و داوود اوغلو روز پنج‌شنبه (29 بهمن) اعلام کردند که بمب‌گذاری در آنکارا عملیات مشترک پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق سوریه (وای.پی.جی) بوده است. به گفتۀ مقامات ترکیه بمب‌گذار فردی سوری به نام صالح نجار بوده است.

این در حالی است که حزب اتحاد دموکراتیکِ کردهای سوریه (پی.وای.دی) که بازوی سیاسی وای.پی.جی به حساب می‌آید، اتهام دست‌داشتن نیروهای کُرد را در انفجار آنکارا رد کرد. [بیشتر بخوانید]

براساس اعلام اردوغان، ترکیه 14 نفر را به اتهام دست داشتن در بمب‌گذاری آنکارا در داخل کشور دستگیر کرده است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku