News   /   آمريکا

انتخابات انجمن های حزبی امریکا از دوشنبه آغاز می شود

تجمع طرفداران یک نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری در ایالت آیووای امریکا

روز دوشنبه شهروندان ایالت آیووا امریکا در نخستین دور انتخابات درون حزبی شرکت می کنند.

بسیاری از ایالت‌های امریکا مانند آیوا، آلاسکا و نوادا به جای برگزاری انتخابات مقدماتی، انتخابات انجمن‌های حزبی برگزار می کنند.

انجمن‌های حزبی یک روش متعارف برای انتخاب نامزدهای ریاست جمهوری امریکا است.

نتیجه این انتخابات نامزدهای نهایی دو حزب دموکرات و جمهوری خواه را مشخص می کند.

احزاب از روش های متمایز و متفاوتی در برگزاری انتخابات درون حزبی استفاده می کنند. در اینجا به ذکر چند نکته درباره این انتخابات می پردازیم.

چه کسانی رای می دهند؟
در آیووا نیز همانند ایالت های دیگر رای دهندگان با سه عنوان دموکرات، جمهوری خواه و مستقل ثبت می شوند. از میان جمعیت یک میلیون و 300هزار نفری آیووا، حدود 500 و84 هزار نفر دموکرات، 600 و 11هزار نفر جمهوری خواه، و 700 و 25هزار نفر بدون هیچ وابستگی حزبی ثبت نام کرده اند.

شرکت کنندگان جمهوریخواه تنها می توانند در انجمن های حزبی جمهوریخواه رای دهند و این روند برای رای‌دهندگان دموکرات نیز به همین منوال است.

کسانی که تا 8 نوامبر، روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا 18 ساله می شوند، می توانند در انتخابات درون حزبی روز اول فوریه شرکت کنند.

تجمع انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد حزب  دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ایالت آیوا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

انتخابات در کجا برگزار می‌شود؟

هر حزب، مکان های عمومی مانند مدارس، کتابخانه ها و ساختمان های دولتی را برای برگزاری انتخابات خود انتخاب می کند اما گاهی منازل شخصی نیز برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند.

هر دوی احزاب، از ساعت 7 عصر به وقت محلی انتخابات را آغاز می کنند.

تفاوت بین انتخابات مقدماتی و انجمن‌ حزبی چیست؟

انجمن‌های حزبی یک روش متعارف برای انتخاب نامزدها بوده اما اکنون تنها تعدادی از ایالت‌ها شامل آیووا، ‌آلاسکا و نوادا آن را برگزار می کنند. مبارزات مقدماتی به طور گسترده‌تری استفاده می شوند و شبیه به انتخابات معمولی هستند که در آن برای کل روز صندوقها باز هستند و مردم رای می‌دهند. در انجمنهای حزبی نشستهایی در مدارس و اماکن دیگر برگزار می‌شود و در نتیجه میزان حضور و مشارکت در انجمنهای حزبی بسیار کمتر است.

تفاوت در قوانین احزاب

در آیووا، حزب جمهوری‌خواه در انجمنهای حزبی خود رای‌گیری مخفی برگزار می‌کند اما دموکراتهای این ایالت روشی بسیار پیچیده‌تر را در پیش می‌گیرند که در آن آنها اولویت انتخابی خود را با تجمع در مکانهای مخصوص نشان می‌دهند. اگر نامزدی نتواند 15 درصد مورد نیاز را کسب کند، طرفداران او با هو کردن دیگرطرفداران دیگر مدعیان و نیز حاضرانی که هنوز تصمیمی اتخاذ نکردند، مواجه می‌شوند. نتایج انجمن حزبی مشخص می‌کند چه نامزدهایی به رقابت کشوری و همچنین کنوانسیون‌ها فرستاده خواهند شد.

انتخابات ریاست جمهوری امریکا

انتخابات ریاست جمهوری امریکا 8 نوامبر 2016 (18 آبان 95) برگزار می شود.

نامزدهای اصلی حزب دموکرات هیلاری کلینتون و برنی سندرز هستند. در مقابل، نامزدهای حزب جمهوری خواه گسترده تر هستند که یکی از بحث برانگیر ترینِ آنها، دونالد ترامپ است.

هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا (چپ) و دونالد ترامپ رقیب جمهوری‌خواه وی

ترامپ ثروتمند ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. 

یک نظرسنجی به تازگی نشان داد که از هر ۱۰ رای دهنده جمهوری‌خواه در سراسر کشور ۴ نفر اعلام کرده‌اند که از این میلیاردر حمایت می‌کنند.

در جبهه دموکرات ها، در هفته های اخیر سندرز توانسته فاصله اش را به کلینتون نزدیک کند. در برخی از نظرسنجی ها جای این دو نفر در صدر عوض می شود. اما با در نظر گفتن میانگین کل نظرسنجی ها، هیلاری کلینتون ۴۸ درصد آرا و سندرز ۴۳ درصد آرا را در اختیار دارد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku