خشم مقام ترک از سفر رهبر حزب حامی کردها به روسیه

احمد داوداغلو، نخست‌وزیر ترکیه

احمد داوداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، رئیس حزب کرُدگرای مخالف دولت آنکار را که برای محکومیت اقدام آنکارا در سرنگونی بمب‌افکن روسی در آسمان سوریه به مسکو سفر کرده به خیانت متهم کرده است.

صلاح‌الدین دمیرتاش از رهبران حزب خلق دموکراتیک چهارشنبه ضمن ملاقات با سرگئی لاوروف در مسکو از آنکارا به خاطر سرنگونی جنگنده مزبور نزدیک مرز سوریه که ماه گذشته روی داد انتقاد کرد. مسکو نقض حریم هوایی ترکیه را رد می‌کند.

داوداغلو پنجشنبه در یک نشست تجاری در آنکارا گفت: «آن‌ها از هر کسی که ترکیه به نحوی با او دچار تنش باشد حمایت می‌کنند. اظهارات دمیرتاش در مسکو مبنی بر نادرستی سرنگونی جنگنده روس نمونه کامل رسوایی و خیانت است.»

وی افزود: «وظیفه اصلی ما فریاد بر سر ظلم روسیه است. حمایت از روسیه در عین کشتار مسکو از غیرنظامیان سوری نه تنها خیانت به کشور بلکه خیانت به انسانیت است.»

سیاستمداران کرد آنکارا را متهم می‌کنند که اقدامات نظامی خود را به سرکوب شبه‌نظامیان کرد در عراق و سوریه معطوف کرده و در مبارزه با داعش قصور کرده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه (راست) حین دست دادن با صلاح‌الدین دمیرتاش از رهبران حزب خلق دموکراتیک ترکیه طی دیداری در مسکو (2 دی 1394، عکس از AFP)

روسیه که در پی حادثه ساقط شدن هواپیمای خود به دست ارتش ترکیه در تاریخ آذر 1394 تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه وضع کرده به شدت از رجب طیب اردوغان انتقاد کرده است. مسکو کاملا از حساسیت آنکارا نسبت به هرگونه تماس میان مسکو و سیاستمداران کرد آگاه است.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، حزب دموکراتیک خلق را به عنوان دومین حزب بزرگ مخالف در پارلمان ترکیه، به همکاری با شورشیان کرد معارض آنکارا در جنوب شرق ترکیه متهم می‌کند.

لاوروف در دیدار با دمیرتاش گفت روسیه آماده همکاری نزدیک با گروه‌های کرد درگیر با تروریست‌های داعش در عراق و سوریه است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku