News   /   آسيا

اعلام وضعیت قرمز در پکن به دنبال آلودگی هوا

پکن برای دومین بار در ماه جاری وضعیت قرمز آلودگی هوا اعلام کرده است. (AFP)

پکن، پایتخت چین جهت حفاظت از شهروندان در برابر گازهای سمی وآلاینده‌ها، برای دومین بار در ماه جاری وضعیت قرمز آلودگی هوا اعلام کرده است.

آلودگی بیش از حد هوا مسئولان چینی را بر آن داشت که محدودیت تردد وسایل نقلیه اعمال کرده و مدارس را در روز جمعه تعطیل اعلام کنند.

به گزارش پایگاه رسمی اینترنتی دولت چین، انتظار می‌رود موجی از آلودگی از روز شنبه تا سه شنبه این شهر 22 میلیون نفری را در بر گیرد. سطح پی ام 2.5 (ذرات 2.5 میکرومتری) که کوچکترین و مرگبارترین ذره موجود در هواست، به 500 خواهد رسید. این عدد 20 برابر بیشتر از سطحی است که سازمان بهداشت جهانی آن را سالم خوانده است. 

نیمی از خودروهای این شهر مجاز به تردد نخواهند بود و استفاده از منقل برای کباب کردن و سایر وسایلی که دودزا هستند، ممنوع و تولیدات کارخانجات محدود می‌شود.

براساس این گزارش، روز سه شنبه با شدیدتر شدن میزان آلاینده‌ها، میدان دید در برخی از نقاط پکن به کمتر از 500 متر خواهد رسید.

وضعیت قرمز، بالاترین هشدار در سیستم چهار وضعیتی چین است و هنگامی اعلام می‌شود که سطح آلاینده‌های 2.5 میکرومتری بیشتر از 300 باشد و پیش بینی می‌شود که این حالت بیش از 72 ساعت ادامه خواهد یافت.

این دومین بار از سال ۲۰۱۳ میلادی‌ تاکنون است که چنین سطحی از هشدار در پکن اعلام می‌شود. 

گفته می‌شود این آلودگی هوا اغلب به دلیل جلوگیری از زیان‌های اقتصادی نادیده گرفته می‌شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سالانه یک میلیون و 400 هزار نفر (یا تقریبا 4هزار نفر در روز) بر اثر آلودگی در چین دچار مرگ زودرس می‌شوند.

استفاده از سوخت ذغال سنگ در نیروگاه‌ها، تولید گازهای گلخانه‌ای توسط خودروها، ساخت و ساز و کارخانجات مهمترین علل آلودگی هوای پکن به شمار می‌آیند. دولت چین در پی تدابیری است که در طول پنج سال آینده، تا 50 درصد از گازهای خطرناک نیروگاه‌های ذغال سنگی بکاهد. بیش از 60 درصد نیروی برق چین به ذغال سنگ وابسته است.

مناطق شمالی چین نیز بسیار آلوده هستند.این پدیده گاهی اوقات به دلیل میدان دید کم به تعطیلی بزرگراه‌ها می‌انجامد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku