News   /   ايران

عراقچی: نظرات ایران در پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام لحاظ شده است

سید عباس عراقچی

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و مسئول پیگیری برجام، می‌گوید دیدگاه‌‌های ایران در پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام لحاظ شده و با تصویب آن پرونده پی‌ام‌دی بسته خواهد شد.

عراقچی که روز سه‌شنبه با شبکه یک سیما گفت‌وگو می‌کرد گفت چون پیش‌نویس این قطعنامه درباره ایران است، کشورهای 1+5 در تهیه این پیش‌نویس دیدگاه‌های ایران را نیز لحاظ کردند.

کشورهای 1+5 روز سه‌شنبه متن پیش‌نویس قطعنامه بسته شدن پرونده مسائل گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران (پ‌ام‌دی) را به شورای حکام ارائه کردند.

عراقچی افزود: «مفاد پیش نویس كاملا روشن است و براساس آن پی‌ام‌دی را صریح و مستقیم می‌بندند و آن را بسته شده اعلام می‌کنند.»

به گفته معاون وزیر امور خارجه، مهم‌ترین بخش این پیش‌نویس لغو 12 قطعنامه پیشین شورای حكام است.

عراقچی همچنین گفت بر اساس این پیش‌نویس، دستوركار شورای حكام آژانس که اجرای موافقتنامه پادمان و ان‌پی‌تی و مفاد شش قطعنامه شورای امنیت علیه ایران بود «لغو» شده و به  دستوركار «اجرای برجام» تغییر می‌کند.

وی افزود: «بنابراین از نظر ما وقتی این قطعنامه تصویب شود پی‌ام‌دی کاملا پایان می‌یابد.»

دور دوم نشست مشترک نظارت بر برجام، 16 آذر 1394 (رویترز)

همچنین، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت پس از فسخ قطعنامه‌های پی‌ام‌دی شورای حکام، مدیر کل آژانس دیگر در مورد پی‌ام‌دی وظیفه‌ای ندارد و درباره پی‌ام‌دی گزارشی نمی‌دهد.

عراقچی یادآور شد آژانس به لحاظ «فنی» در سال‌های آینده بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای و تعهدات ایران بر اساس برجام نظارت خواهد کرد و جمع‌بندی آن درباره نبود «هیچ فعالیت اعلام نشده‌ای در ایران» در «پروسه‌» خاص خود در آینده انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: «این پروسه برای کشورهای دیگر نیز هست.»

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش ارزیابی نهایی آژانس از مسائل گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران گفت هیچ نشانه‌ای دال بر انحراف در برنامه هسته‌ای و تلاش ایران برای دستیابی به سلاح‌های اتمی وجود ندارد.

اکنون اعضای شورای حکام آژانس باید در جلسه 15 دسامبر (24 آذر) خود، درباره بسته شدن پرونده مسائل گذشته و حال ایران تصمیم بگیرند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku