News   /   اروپا

تظاهرات علیه رزمایش ناتو در ایتالیا، اسپانیا و پرتغال

تظاهرات علیه رزمایش ناتو در شهر ناپلِ ایتالیا

 

هزاران تن از معترضانِ مخالف جنگ در ایتالیا، اسپانیا و پرتغال در اعتراض به رزمایش نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در این کشورها تظاهرات کرده‌اند.

معترضان با تظاهرات در شهرهای ناپل در جنوب ایتالیا، مادرید، پایتخت اسپانیا و لیسبون، پایتخت پرتغال علیه ناتو و امریکا شعار دادند.

آن‌ها همچنین تاکید کردند هدف از این رزمایش که «ترایدنت جانکچر 2015» نام دارد، آمادگی برای یک تهاجمِ جدیدِ قریب الوقوع است.

بر پایه گزارش‌ها، رزمایش بزرگ ناتو که در 13 سال گذشته بی‌سابقه بوده است 29 مهر در اسپانیا، جنوب ایتالیا و همچنین پرتغال آغاز شده است و 15 آبان به پایان خواهد رسید؛ 36  هزار سرباز، ملوان و خلبان از بیش از 30 کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی در این رزمایش شرکت خواهند کرد.

فعالان ضد جنگ در ناپل با در دست داشتن پارچه‌نوشت‌هایی با عنوان «ناتو باید منحل شود» و «ناتو را در هم بشکنید»، رزمایش این ائتلاف نظامی را محکوم کردند.

ناتو
تصویر آرشیوی از تظاهرات اسپانیایی‌ها علیه ناتو

در همین حال، معترضان اسپانیایی نیز با سر دادن شعارهایی  چون «ناتو را نمی‌خواهیم، پایگاه‌هایش را (از کشورمان) خارج کنید»، «امپریالیسم تروریسم است» و «یانکی‌ها به خانه برگردید»، از میدان کایائوی مادرید به سوی وزارت امور خارجه این کشور راهپیمایی کردند.

ناتو

 

در پرتغال نیز صدها معترض با تجمع در مرکز شهر لیسبون و در دست داشتن پارچه نوشت‌هایی با عنوان «صلح آری، رزمایش ناتو، نه» علیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تظاهرات کردند.

افزایش حضور نظامی ناتو در شرق اروپا

این اعتراض‌ها در حالی برگزار شد که ناتو به شدت رزمایش‌های خود را در کشورهای همسایه‌ی روسیه در شرق اروپا افزایش داده است.

در همین حال مسکو تلاش ناتو برای گسترش حضور نظامی خود در اطراف مرزهای روسیه به خاطر بحران اوکراین را اقدامی تحریک‌آمیز دانسته و آن را مورد انتقاد قرار داده است.

برخی کشورهای غربی، روسیه را به دخالت در امور داخلی اوکراین متهم می‌کنند، اما مسکو همواره این ادعاها را رد کرده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku