News   /   اروپا

سپ بلاتر سه ماه از فعالیت تعلیق شد

سپ بلاتر (چپ) و میشل پلاتینی در شصت و چهارمین کنگره فیفا در سائو پائولو در شب افتتاح رقابت‌های جام جهانی فوتبال 2014 برزیل

فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) سپ بلاتر رئیس این نهاد ورزشی و میشل پلاتینی رئیس اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) را موقتا به مدت 90 روز از خدمت تعلیق کرده است.

فیفا همچنین یک منتقد بلاتر را به مدت شش سال تعلیق کرد. بر اساس اطلاعیه‌ای که پنجشنبه بر روی پایگاه اینترنتی فیفا منتشر شد، این نهاد ناظر بر فوتبال جهان بلاتر، پلاتینی و دبیر کل فیفا را تا سه ماه از کار معلق کرده است.

این اطلاعیه با اشاره به اینکه محرومیت این سه مقام مسئول ممکن است به مدت 45 روز تمدید شود، افزود عیسی حیاتو از کامرون رئیس موقت فیفا خواهد بود.

تصمیم کمیته اخلاق فیفا برای محرومیت بلاتر در پی آن اتخاذ شد که دولت سوئیس از آغاز تحقیق قضایی درباره برخی از قراردادهای وی خبر داد.

بلاتر به خاطر امضای قراردادی با اتحادیه فوتبال کارائیب در مورد حق پخش تلویزیونی که از قرار معلوم مطلوب فیفا نیست، تحت  بازپرسی قرار دارد.

وی همچنین مظنون به «پرداخت مبلغی نامشروع» با هزینه فیفا به میشل پلاتینی است.

بلاتر در ماه مه به رغم تحقیق قضایی امریکا درباره پرونده فساد منتسب به وی، برای پنجمین بار به ریاست فیفا انتخاب شد. چند روز بعد، بلاتر 79 ساله سوئیسی اعلام کرد که هر زمان که جانشین وی در یک انتخابات زودهنگام مشخص شود از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

این رای‌گیری قرار است در 26 فوریه انجام شود.

پیشتر شماری از مدیران اجرایی فیفا به فساد مالی متهم شدند. این اتهامات به حدی جدی بود که پلیس سوئیس صبحِ چهارشنبه (6 خرداد) به درخواست امریکا این افراد را در هتلی در زوریخ دستگیر کرد.

دولت امریکا این مقامات فیفا را به پولشویی، شیادی، کلاهبرداری اینترنتی و پرداخت و دریافت میلیون‌ها دلار رشوه طی 20 سال گذشته متهم کرده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku