درخواست محاکمه و اعدام عاملان فاجعه مرگبار منا

تصویر ملک سلمان پادشاه عربستان که گفته می شود از روز چهارشنبه برای نظارت بر اجرای مراسم حج به مکه سفر کرده است.

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه می‌گوید رژیم ریاض باید مسئولیت حادثه مرگبار منا را پذیرفته و عاملان این حادثه را محاکمه کند. 

علي الاحمد، مدير موسسه امور خليج فارس پنجشنبه در برنامه «مناظره» شبکه پرس تی وی پیرامون سوء مدیریت عربستان سعودی در مراسم حج گفت «این واقعه نمونه بارز» ناتوانی ریاض در میزبانی از حجاج است.

وی افزود: «متاسفانه از سال 1985 تا کنون شاهد از دست رفتن جان هزاران تن از حجاج در حوادث مشابه بوده ایم؛ مواردی که به سادگی قابل پیشگیری بوده‌اند.»

الاحمد در ادامه تصریح کرد، امروز مکه به دلیل ساخت و ساز بی رویه و استفاده غیراصولی از تجهیزات سنگین در مناطق پر رفت و آمد حجاج،  از جمله مسجد الحرام، به یکی از «خطرناک ترین شهرهای مقدس جهان» تبدیل شده است.

مدير موسسه امور خليج فارس گفت: «حادثه امروز و حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام تنها دو نمونه اخیر این رویدادهای ناگوار هستند. در واقع موارد بسیاری از این دست در عربستان روی داده که خبری از آنها منتشر نشده است.»

آنها هیچ ارزشی برای زندگی میهمانان خانه خدا قائل نیستند

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود: این حادثه باید دولتهای اسلامی را به سمت اتخاذ یک موضع واحد در قبال ناتوانی دائمی دولت عربستان نسبت به انجام وظیفه خود در قبال حفاظت از جان حجاج سوق دهد.

«هر چند که عربستان ثابت کرده است که می خواهد انحصار خود بر مراسم حج را حفظ کند، دولتهای اسلامی باید به سکوت خود در قبال این رویکرد عربستان پایان دهند. آنها باید اقدامات عملی در این خصوص اتخاذ کنند... و مدیریت مراسم حج را از عربستان سلب و خود اداره این مراسم را بر عهده گیرند.»

الاحمد با انتقاد از بی کفایتی حکمرانان سعودی در مراسم حج گفت: حادثه ازدحام جمعیت و مرگ شمار زیادی از حجاج ناشی از تفکر امنیتی(حاکمان سعودی) آنهاست. رژیم سعودی افرادی را در راس اداره امور حج قرار داده که نگاه امنیتی و نظامی دارند.

نیروهای نظامی سعودی با حضور در محل حادثه، مانع کمک رسانی داوطلبان به مجروحان شدند. (عکس از رویترز)

وی همچنین با اشاره به حضور بی شمار نیروهای امنیتی و پلیس در میان زائران در منا گفت: «در تصاویری که پس از حادثه منتشر شد شما می بینید به جای اینکه نیروهای پزشکی و کادر درمانی بر سر مجروحان حاضر شوند نیروهای امنیتی و پلیس حضور دارند. وقتی که شما نظامیان و نیروهای امنیتی را در رأس اداره رویداد حج بگذارید، نباید انتظار دیگری غیر از بروز فجایع مشابه امروز داشته باشیم.»

الاحمد همچنین در پایان خواستار محاکمه و اعدام عاملان کشته و مجروح شدن هزاران نفر از حجاج در منا شد.  


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku