News   /   اروپا

اینترپل مناسبات خود را با فیفا قطع کرد

اینترپل به خاطر اتهامات فساد مالی فیفا کمک 20 میلیون یورویی این نهاد را در راستای مبارزه با تبانی در فوتبال مسکوت اعلام کرد.

پلیس بین‌الملل (اینترپل) ضمن اعلام قطع همکاری با فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) بهره‌گیری از کمک مالی 20 میلیون یورویی را که در سال 2011 برای مبارزه با جرائم مرتبط با تبانی در ورزش از این نهاد ناظر بر فوتبال جهان دریافت کرده بود تا اطلاع ثانوی منتفی دانست.

یورگن استاک، دبیر کل اینترپل به خاطر جو کنونی پیرامونی فیفا دسترسی به این صندوق را مسدود کرده است. این تصمیم در نشست هیات اجرایی اینترپل در لیون اتخاذ شد.

آقای استاک گفت: «همه شرکای خارجی اعم از دولتی یا خصوصی باید اصول و ارزش‌های این سازمان را رعایت کنند.»

کمک مالی مزبور به منظور ایجاد و توسعه طرح ده ساله «صداقت در ورزش» توسط فیفا به آژانس بازرسی بین‌المللی اهدا شده بود.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از اینترپل، رسالت این برنامه «پیشگیری از دستکاری رویدادهای ورزشی و شرط‌بندی‌های غیر قانونی است.»

اما در چند هفته گذشته، فیفا به خاطر اتهامات فساد مالی در پرونده‌های جداگانه دولت سوئیس و امریکا مورد تحقیق و تفحص قرار داشته است. اینترپل در ماه جاری برای مقامات پیشین فیفا که تحت تعقیب مراجع امریکایی قرار دارند اخطاریه صادر کرد.

فیفا در واکنش به اقدام اینترپل با انتشار بیانیه‌ای از «دلسردی خود در قبال تصمیم اینترپل مبنی بر تعلیق همکاری در زمینه مبارزه با تبانی در فوتبال خبر داد.»

بلاتر پیشتر در بحبوحه یک رسوایی بزرگ مالی منتسب به شماری از مقامات ارشد فیفا استعفای خود را اعلام کرد. وی با این حال گفت که تا زمان انتخاب جانشین وی در نشست فوق‌العاده بعدی فیفا تصدی امور را به عهده خواهد داشت.

این انتخابات احتمالاً در ماه دسامبر انجام خواهد شد.

م ص/ ک ا


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku