News   /   آسيا

مخالفت فرماندار اوکیناوایِ ژاپن با ساخت پایگاه آمریکایی

تاکشی اوناگا، فرماندار اوکیناوا در ژاپن (عکس از AFP)

فرماندار اوکیناوا در ژاپن وعده داده است به مبارزه خود علیه ساخت پایگاه هوایی جدید آمریکا در این جزیره ادامه دهد.

تاکشی اوناگا چهارشنبه (30 اردی‌بهشت) در توکیو، پایتخت ژاپن اعلام کرد مطمئن است می‌تواند ساخت این پایگاه را در منطقه‌ی هنوکویِ شهر ناگو واقع در جنوب اوکیناوا متوقف کند.

اوناگا و ساکنان محلی با طرح آمریکا و دولت ژاپن برای انتقال پایگاه هوایی فوتنما در گینووا به شهر هنوکو مخالف هستند؛ آلودگی صوتی مربوط به هواپیما، تصادفات در مناطق غیرنظامی و جرایم شایعی همچون تجاوز که سربازان آمریکایی مستقر در این پایگاه مرتکب می‌شوند از جمله دلایل مخالفت با این طرح است.

بسیاری از شهروندان هنوکو با ساخت این پایگاه مخالف هستند چرا که عقیده دارند این اقدام به صخره‌های مرجانی آسیب رسانده و جان ماهی‌های گرمسیری و دیگر آبزیان اطراف جزیره را به خطر میاندازد.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن این پروژه را یکی از عناصر کلیدی هم‌پیمانی نظامی کشورش با آمریکا می‌داند و از این رو حمایت خود را از این طرح اعلام کرده است.

اوناگا با بیان اینکه دولت آبه «جان فشانی» ساکنان اوکیناوا را حتمی می‌داند، افزود: «دولت زمین ما را گرفت و اکنون به ما می‌گوید بار پایگاه‌های آمریکایی را به دوش بکشیم.»

وی گفت: «ما می‌خواهیم آنها ساخت و ساز را متوقف و در این باره مذاکره کنند.»

فرماندار اوکیناوا تاکید کرد پایگاههای هوایی آمریکا موانع پیشرفت اقتصادی این جزیره محسوب می‌شوند.

اوناگا قصد دارد هفته آینده به آمریکا سفر و با مقامات وزارت دفاع این کشور مذاکره کند.

اوکیناوا

این در حالی است که چند روز پیش حدود 35 هزار نفر از مردم ژاپن در اعترض به وجود پایگاه هوایی فوتنمایِ آمریکا به خیابان‌های ناها، مرکز اوکیناوا آمدند.

آمریکا از پایان جنگ جهانی دوم در اوکیناوا حضور نظامی پررنگی داشته است؛ حدود نیمی از 50 هزار سرباز آمریکایی حاضر در ژاپن در این جزیره مستقر هستند.

پ ک ف/م ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku